OM JOU TE INSPIREREN
WERKVORMEN DIE BIJ JOUW COACHEE PASSEN
Op deze pagina hebben we een aantal werkvormen voor jullie omschreven waarvan we weten dat ze regelmatig gebruikt worden. Het is hierbij belangrijk aan te sluiten bij jouw coachee. Als wat je doet niet werkt …, doe wat anders! Als het wel werkt? RAAK! Hou de website regelmatig in de gaten om te kijken of er weer nieuwe werkvormen opstaan. Als je zelf een nieuwe werkvorm hebt stuur deze dan op naar info@emotoons.nl
7 VERSCHILLENDE WERKVORMEN
UIT DE PRAKTIJK
Ronde 1 – Hierbij zoekt de coachee een passende Emotoon bij een gebeurtenis. Er mag gekozen worden uit alle kaarten. De coachee kan uitleggen waarom deze emoties bij zijn of haar verhaal horen.
Ronde 2 – Coach daagt de coachee uit om vanuit de overgebleven EmoToons te kijken wat er nog ontbreekt n.a.v. het verhaal. De coachee komt tot bredere/ nieuwe inzichten, betreft zijn emoties n.a.v. deze gebeurtenis.
Ronde 3 – Coachee zoekt de gewenste situatie uit. Hoe zou ik mij later graag voelen n.a.v. deze gebeurtenis of als ik hard aan de doelen heb gewerkt.
Goed om te weten: Als de 40 EmoToons een overdaad vormen voor de coachee dan kun je ervoor kiezen om er van tevoren minder klaar te leggen. Deze oefening helpt om zicht te krijgen op de emotiebeleving van de coachee en/of verschaft de coachee zelf het inzicht.
a. Alle vier (of zoveel mogelijk) de emoties tegelijkertijd werden ervaren.
b. Alle vier de emoties als een ‘achtbaan’ achter elkaar volgen.
Goed om te weten: Een emotie komt vaak niet ‘alleen’. Vaak gaat dit gepaard met andere emoties. Om goed inzicht te krijgen in welke emoties je ervaart kan deze oefening helpen.
Goed om te weten: Het kan soms heel lastig zijn om emoties te duiden. Wat voel je nou precies voelt en hoe je daar woorden aan kunt geven? Deze werkvorm laat je ervaren dat het soms verdraaid lastig kan zijn om bij ‘jouw’ gevoel te komen en deze te duiden.
Voor deze werkvorm heb je twee sets EmoToons nodig. Met deze sets kun je dan memory spelen. Naast dat het een leuk spel kan zijn waarbij je de verschillende emoties langs ziet komen kun je doelbewust emoties voorbij laten komen die de coachee nog niet kent. Let hierbij wel weer goed op dat je niet te veel kaarten hebt neergelegd maar kies bewust voor de emoties die jij als coach langs wilt laten komen.
Goed om te weten: Voor kinderen van lagere schoolleeftijd is dit een leuke werkvorm om ook in verbinding te komen met je coachee. Voor oudere kun je een spelvariant gebruiken waarbij je als je een kaart omdraait je een ervaring moet vertellen met die emotie. Als je het kaartje goed hebt vertel je een keer zelf over de emotie en mag je een keer aan een medespeler vragen iets te vertellen over de emotie. Daag de coachee dan uit om eerst een klein voorbeeldje te geven en daarna een groter (of misschien wel zo groot mogelijk) voorbeeld.
Deze werkvorm is goed bruikbaar in een groep maar kan afhankelijk van je coachee ook individueel worden ingezet.
a. Een deelnemer uit de groep pakt een EmoToon van de stapel en beeld deze aan de groep uit (zonder te praten).
b. De groep probeert te raden welke EmoToon wordt uitgebeeld.
Goed om te weten: Met deze oefening kun je ervaren dat het soms lastig kan zijn om op een goede manier de emotie herkenbaar te uiten en dat het soms lastig kan zijn deze juist te duiden.
Iemand uit de groep trekt een kaart trekt en leest deze hardop voor. Hij begint deze zo ‘klein’ mogelijk uit te beelden. Daarna gaat de persoon rechts van hem door en beeld de emotie ‘net iets groter’ uit. Bij de volgende gebeurt het weer iets groter. Dit gaat net zo lang door tot de hele groep is geweest of het ‘genoeg’ is uitvergroot.
Goed om te weten: Als variatie hierop kun je ook de kaart NIET voorlezen maar juist stilhouden. Weet de laatste van de groep welke emotie het is? Als je een klein groepje hebt kun je ook meerdere rondjes doen voordat de laatste gaat raden. Een combinatie van werkvorm 5 en 6 is dat je een kaart trek en begint de emotie van de EmoToon uit te beelden. Je beeld de emotie steeds heftig uit tot uiteindelijk iemand van de groep de EmoToon goed heeft geraden.
Goed om te weten: Als coach kun je je coachee soms mee krijgen door zelf ook de ‘gewenste’ open houding te tonen. Daag elkaar uit om goede vragen te stellen waarbij je ten alle tijden de veiligheid moet borgen door een escape aan te bieden.